آشنایی با ۲۶ نوع آرد و کاربرد آنها

شاید آشنایی با انواع آرد و کاربرد آنها به شما کمک کند تا در زمان خرید بتوانید آرد مناسب برای محصول مورد نظر خود را خریداری کنید. همان طور که می دانیم آرد از اصلی ترین مواد غذایی در صنعت و قوت اصلی مردم می باشد.

در این مقاله با ۲۶ نوع آرد و کاربرد آنها آشنا می شویم.

آشنایی با انواع آرد و کاربرد آنها :

در ادامه به بررسی ۲۶ نوع آرد می پردازیم و با کاربرد هر یک از آنها آشنا می شویم.

آرد گندم کامل

۱٫ آرد گندم کامل :

آرد گندم کامل یا “آرد سبوس دار” (whole wheat flour)، به آردی گفته می‌شود که از تمامی بخش‌های دانه گندم با حذف بذر و لایه خارجی آن تهیه شده است. در واقع، آرد گندم کامل شامل مغز ،جوانه و پوسته می‌باشد. به دلیل حضور پوسته این نوع آرد کاملاً متفاوت از آرد سفید است که در آن پوسته از بین می رود. به دلیل اینکه آرد کامل حاوی فیبر، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های مفیدی است، در مقایسه با آرد سفید، سلامتی بیشتری دارد.

کاربرد آرد گندم کامل :

آرد گندم کامل به دلیل دارا بودن سبوس، حاوی فیبر بالایی است که می‌تواند سلامت قلبی-عروقی را افزایش دهد، سطح قند خون را کنترل کند و گوارش را بهبود بخشد. علاوه بر این ، آرد گندم کامل باعث افزایش سیری طولانی مدت می‌شود و در نتیجه، کمک به کنترل وزن و جلوگیری از چاقی می‌کند.
آرد گندم کامل در تهیه نان، کیک، کلوچه، پیتزا، نان های رژیمی و دیگر غذاها استفاده می شود.

آرد چاودار خالص

۲٫ آرد چاودار :

آرد چاودار که به آن آرد روگن نیز گفته می شود از آسیاب دانه چاودار به دست می آید. این آرد یکی دیگر از انواع آرد رژیمی می باشد که در مقایسه با آرد گندم رنگ تیره تری دارد و به صورت ترکیبی در تهیه نان و دیگر محصولات استفاده می شود. به دلیل دارا بودن مواد معدنی مختلفی مثل آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر، می‌تواند به عنوان یک منبع غذایی سالم و مفید برای بدن مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد آرد چاودار :

آرد چاودار، به دلیل داشتن فیبر بالا و مقاومت در برابر رطوبت، در تهیه بسیاری از محصولات نانوایی و قنادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
برخی از کاربردهای آرد چاودار عبارتند از:
تهیه نان و شیرینی های رژیمی و همچنین برای تهیه خمیرترش نیز از این آرد استفاده می شود. لازم به ذکر استممکن است این نوع آرد به‌خصوص برای افرادی که به طور خاص به گلوتن حساسیت دارند، مناسب نباشد. چنان چه تمایل دارید اطلاعات بیشتری در رابطه با این آرد به دست بیاورید می توانید مقاله آرد چاودار چیست؟ و از کجا می توان آرد چاودار اصل را خرید؟ را مطالعه بفرمایید.

آرد جودوسر

۳٫ آرد جو دوسر

آرد جودوسر یک نوع آرد است که از دانه‌های گیاه جودوسر تهیه می‌شود. گیاه جودوسر یک گیاه علفی است که در برخی مناطق جهان مانند آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیای جنوب شرقی رشد می‌کند. آرد جودوسر با توجه به ویژگی‌های غذایی خود، به عنوان یک جایگزین سالمتر بجای آرد گندم شناخته می شود. این آرد حاوی پروتئین بالا، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و در تهیه نان، کیک، بیسکوییت و سایر محصولات قابل استفاده است.

کاربرد آرد جودوسر :

آرد جودوسر به عنوان جایگزینی برای آرد گندم در غذاهای بدون گلوتن مانند نان، کیک، کلوچه و بیسکوییت استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای تهیه خوراکی‌هایی مانند پلو و خورشت‌ها، سوپ و غذاهای ایرانی مانند قرمه سبزی و عدسی استفاده کرد. به دلیل عدم حضور گلوتن در این آرد، افرادی که به بیماری‌هایی مانند سلیاک دچار هستند یا برای سلامتی شخصی خود از مصرف گلوتن خودداری می‌کنند، می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین این آرد حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است و می‌تواند بهبود گوارش و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی کمک کند. در مقاله آرد جو دوسر چیست؟ دلایل استفاده از آن چیست؟ می توانید اطلاعات کاملی در رابطه با این محصول کسب کنید.

آرد جو

۴٫ آرد جو :

آرد جو یک نوع آرد مهم در صنعت غذایی است که از دانه‌های جو تولید می‌شود. آرد جو به عنوان ماده‌ای پرپروتئین و با ارزش غذایی بالا می باشد. این آرد منبع کاملی از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. این آرد به کاهش وزن، کاهش خطر بیماری های قلبی و کنترل قند و فشار خون کمک می کند.

کاربرد آرد جو :

از آرد جو در تولید انواع محصولات نظیر نان، کیک، کلوچه، بیسکوییت، ترشیجات و سوپ‌ها استفاده می‌شود. در تهیه نان های رژیمی و شیرینی و پنکیک نیز قابل استفاده می باشد. برای اطلاع از فواید آرد جو می توانید مقاله آرد جو چیست؟ واز خواص بی نظیر آن برای سلامتی و ایمنی بدن چه می دانید؟ را مطالعه کنید.

آرد گندم سیاه

۵٫ آرد گندم سیاه ( باکویت ) :

آرد گندم سیاه یکی دیگر از انواع آرد است که از دانه گندم سیاه یا همان باکویت تولید می‌شود. پوسته‌های خارجی دانه گندم سیاه، سیاه رنگ است. شکل آن به صورت سه ضلعی و رنگ قهوه ای دارد.آرد گندم سیاه نسبت به آردهای سفید، حاوی مقدار بیشتری فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است. به همین دلیل، آرد گندم سیاه برای برخی افراد به عنوان یک جایگزین سالم‌تر برای آرد سفید مطرح می شود.

کاربرد آرد گندم سیاه :

آرد گندم سیاه آردی بسیار محبوب در سرتاسر جهان است. آرد گندم سیاه در غذاهای اروپایی، هند، ژاپنی مورد استفاده قرار می گیرد
(آنها رشته فرنگی سوبا را با این آرد تهیه می کنند).
 
اما معروف ترین محصول به دست آمده از آرد گندم سیاه پنکیک گندم سیاه است.
 
آرد گندم سیاه حاوی گلوتن نیست. و برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک مفید می باشد.
 
از آرد گندم سیاه برای تهیه کرپ ، پنکیک ، کلوچه ، رول ونان استفاده می شود.
 
سس ها ، سوپ ها و مخمرها را می توان با آرد گندم سیاه به عنوان یک جایگزین فاقد گلوتن بجای آرد گندم غلیظ کرد.
 
غذاهای مختلف از سراسر جهان از گندم سیاه در غذاهای اصلی خود استفاده می کنند.
 

۶٫ آرد جوانه گندم :

آرد جوانه گندم، نوعی آرد است که از جوانه‌های گندم به دست می‌آید.
 
جوانه‌های گندم قسمتی از دانه گندم هستند که پس از سبز شدن و رشد کردن، به شکل یک شاخه کوچک بالای دانه خارج می‌شوند.
 
این جوانه‌ها حاوی مواد مغذی بسیاری از جمله فیبر، پروتئین، ویتامین‌های گروه‌ ب و د، اسیدفولیک و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که برای سلامتی بدن بسیار حائز اهمیت هستند.
 
آرد جوانه گندم نیز به دلیل این ویژگی‌ها، به عنوان یک جایگزین سالم در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

کاربرد آرد جوانه گندم :

آرد جوانه گندم به دلیل حاوی مواد مغذی بسیاری که از جمله فیبر، پروتئین، ویتامین‌های گروه‌ ب و د، اسیدفولیک و آنتی‌اکسیدان‌هاست، در تهیه انواع غذاهای سالم و مفید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال، آرد جوانه گندم می‌تواند به عنوان جایگزین آرد سفید در تهیه نان، شیرینی، پختن غلات و دیگر محصولات آردی باشد.

همچنین، اضافه کردن آرد جوانه گندم به تهیه سوپ، خوراک، سالاد و غذاهای نوشیدنی نیز می‌تواند به تقویت بخش‌های مختلف بدن که از جمله روده، سیستم ایمنی و پوست هستند، کمک کند.

۷٫ آرد نول یا سه صفر :

آرد نول همان آرد سفید است که به نام های آرد سفید (سه صفر ) قنادی نیز معروف می باشد.

دارای بافت کاملاً یکنواخت و دانه بندی نرم و همچنین کیفیت پروتئین بالا می باشد.

میزان سبوس گیری از این آرد بسیار زیاد است. ( حداقل ۲۷٪ وبه سفارش بعضی صنف تا ۳۰%)

این آرد دارای پروتئین بالا، دانه بندی نرم و بافتی کاملا یکنواخت است که از گندم های نرم و سخت مرغوب ایرانی تهیه می شود. منظور از پروتئین بالا میزان گلوتن بالای این آرد می باشد که خاصیت چسبندگی این آرد را افزایش می دهد.

رنگ آرد قنادی روشن ،عاری از سبوس و لکه می باشد.

کاربرد آرد نول :

این آرد در قنادی، شیرینی‌پزی، کیک‌پزی، خمیر پیتزا، حلوا ، کارخانجات کیک و کلوچه، ویفر، بیسکویت و کراکر… استفاده می‌شود.

محصولاتی که با این آرد تهیه می شوند بافتی نرم، لطیف و رنگ و طعم خاصی نیز دارند.

۸٫ آرد فانتزی یا دو صفر :

به این آرد آرد ستاره نیز گفته می شود.

آرد فانتزی به آرد بین ۲۱% تا ۲۳% گفته می شود. این عدد به میزان سبوس گیری دانه گندم مرتبط می شود.

 این محصول از مغز دانه گندم با سایر قسمت های اندوسپرم تهیه می شود.

خاصیت کشسانی، جذب آب بیشتر و قدرت نگهداری گازهای حاصل از تخمیر را در خود دارد. به همین دلیل برای برای پخت نان های صنعتی، حجیم و نیمه حجیم از این آرد استفاده می شود.

این آرد به صورت صنعتی و در کارخانجات آرد تولید می شود.

کاربرد آرد فانتزی :

در نان فانتزی ها، و برخی از محصولات کیک و شیرینی هم می تواند استفاده شود.

برای تهیه انواع  نان های حجیم مانند باگت ، تست و همبرگر استفاده می شود .

محصولاتی که با این آرد تولید می شوند اکثرا بافت آن ها اسفنجی و قابل انعطاف می باشد.

کیفیت آن به گندم استفاده شده در آن بستگی دارد.

۹٫ آرد ذرت :

آرد ذرت نوعی آرد است که از دانه های کامل ذرت خشک شده آسیاب می شود.

حاوی پوست ، جوانه و آندوسپرم ذرت است و به عنوان آرد کامل دانه در نظر گرفته می شود. 

معمولاً زرد رنگ است اما بسته به نوع ذرت مورد استفاده ، می تواند سفید نیز باشد. بافت آن ریز و صاف ، شبیه آرد گندم کامل است. آرد ذرت با نشاسته ذرت فرق دارد. اگر تمایل دارید می توانید در این خصوص مقاله آرد ذرت چیست؟ را مطالعه بفرمایید.

کاربرد آرد ذرت :

این آرد یک ماده متنوع است که می تواند باعث افزایش بافت و طعم خوشایند در بسیاری از غذاها شود.

از این آرد برای ماهی سرخ شده یا بامیه استفاده کنید ، آن را در یک وافل یا خمیر پنکیک برای صبحانه استفاده کنید یا آن را به صورت نان ، کلوچه یا کیک بپزید.

همچنین می توانید آن را با آردهای دیگری مانند آرد همه منظوره و آرد گندم کامل ترکیب کنید. 

۱۰٫ آرد نخودچی :

آرد نخودچی نوعی آرد است که از نخود پوست کنده و خشک شده تهیه می‌شود. این آرد یکی از محبوب‌ ترین آرد‌هایی است که می تواند جایگزین بسیار خوبی برای آرد گندم می باشد. این آرد سرشار از مواد مغذی است و یک راه عالی برای افزایش پروتئین و فیبر شماست. آرد نخودچی به صورت آرد نخودچی درجه یک و آرد نخودچی دوآتیشه عرضه می گردد.

کاربرد آرد نخودچی :

موارد استفاده از آرد نخودچی بو بیشتر در دستور انواع خوراکی گیاهی مثل کله گنجیشکی، کوفته، شامی، فلافل، املت، انواع خورشت و غذاهای هندی استفاده می گردد.

از آن در تهیه شیرینی و انواع غذاها استفاده می شود. از جمله مهم ترین موارد استفاده از آرد نخودچی و در واقع رایج ترین موارد استفاده از آرد نخودچی استفاده از آرد نخودچی در شیرینی نخودچی و نان نخودچی می باشد.

آرد نخودچی برای کتلت باعث طعم بهتر آن ها می شود. علاوه بر آن می توان آرد نخودچی را جایگزین آرد سفید یا آرد گندم کرده و نان و کیک با آرد نخودچی درست کرد.

۱۱٫ آرد تریتیکاله :

ترتیکاله که از تلاقی گندم و چاودار به وجود می آید بیشتر شبیه گندم است اما در مقایسه با گیاه گندم از قابلیت رشد و مقاومت بیشتری برخوردار است. این آرد در مقایسه با آرد چاودار نشاسته بیشتری دارد.

کاربرد آرد تریتیکاله :

آرد تریتیکاله به تنهایی جهت پخت نان مناسب نیست . علت آن به درصد بالای صدمه دیدگی نشاسته و فعال بودن نسبی آلفا آمیلاز آن مربوط می شود . تریتیکاله بیشتر برای تهیه نان بلغور و نان های نازک و مسطح، همچنین محصولات اکسترود شده و غذای دام و طیور مناسب می باشد.

۱۲٫ آرد سویا :

آرد سویا (Soy flour)، آردی است که از دانه‌های سویا به دست می‌آید. این نوع آرد به دلیل داشتن پروتئین بالا و کمبود میزان گلوتن، برای افرادی که به گلوتن حساس هستند یا از تغذیه گیاهی استفاده می‌کنند، جایگزین مناسبی برای آرد گندم است. همچنین، آرد سویا حاوی فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی است که به سلامتی بدن کمک می‌کند. به عنوان مثال، آرد سویا در تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، کنترل قند خون و بهبود عملکرد گوارشی مفید است.

کاربرد آرد سویا :

آرد سویا در تهیه انواع محصولات خوراکی مانند نان، کیک، بیسکوییت، پختنی‌ها، غلات صبحانه و شیرینی‌ها به عنوان جایگزینی برای آرد گندم استفاده می‌شود. همچنین، با توجه به اینکه آرد سویا حاوی پروتئین بالایی است، در تولید مواد غذایی به عنوان یک منبع پروتئین گیاهی استفاده می‌شود.
علاوه بر این، آرد سویا می‌تواند به عنوان یک تقویت کننده مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، می‌توان آرد سویا را به محصولات لبنی مانند ماست، کره، و شیر تازه اضافه کرد تا مقدار پروتئین و فیبر غذایی مصرفی افزایش یابد.
همچنین، در تغذیه دام و طیور نیز از آرد سویا استفاده می‌شود، زیرا این نوع آرد باعث کاهش هزینه تولید و افزایش کارآیی رشد دام و طیور می‌شود.

۱۳٫ آرد سمولینا :

آرد سمولینا از نوعی گندم به نام گندم دوروم تهیه می شود.

این آرد تیره تر و طلایی تر از آرد همه منظوره است. رایحه ملایم و خاکی دارد. سمولینا در کنار کاربردهای آشپزی، از مزایای آن برای کنترل وزن ، سلامت قلب و سیستم هضم نیز استفاده می شود.

کاربرد آرد سمولینا :

آرد سمولینا به دلیل داشتن ترکیب مناسبی از گلوتن و قند، برای تهیه انواع غذاهای خشکی مانند نان، رشته، شیرینی و … بسیار مناسب می باشد. در تهیه حلوا و دسر نیز کاربرد دارد.

در تمام دنیا برای تهیه نان ، ماکارونی و فرنی استفاده می شود. در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری در رابطه با آرد سمولینا به دست آورید، مقاله کاربرد آرد سمولینا را مطالعه نمایید.

۱۴٫ آرد برنج :

آرد برنج از آسیاب دانه های شکسته و خیلی ریز برنج تهیه می شود. برای تهیه آن برنج پوست کنده را یک روز در آب سرد خیس می‌کنند و بعد از خشک شدن آن را می‌کوبند تا آرد شود.

کاربرد آرد برنج :

از آرد برنج در تهیه انواع دسر ، شیرینی ، آش، کوکو، کتلت ،حلوا ، فرنی ، سوپ ها، شیربرنج، سس ها و حتی خورش ها استفاده کرد.

حتی از این آرد در تهیه ماسک های زیبایی نیز استفاده می شود.

۱۵٫ آرد سیب زمینی:

آرد سیب زمینی، نوعی آرد است که از سیب زمینی به دست می‌آید. سیب زمینی را پس از شستشو و پوست‌گیری، رنده می‌کنند و سپس با فشار دادن آب آن را از سایر محتویات جدا می کنند و سپس آرد سیب زمینی را به دست می‌آورند.

آرد سیب زمینی یک جایگزین مناسب برای آرد گندم در برخی از غذاها می‌باشد و معمولاً در تهیه خمیرهای سبک و نان‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این نوع آرد حاوی مقدار زیادی پروتئین، فیبر و ویتامین C است.

کاربرد آرد سیب زمینی :

استفاده از آرد سیب زمینی در تهیه انواع شیرینی و کیک، می‌تواند باعث افزایش خاصیت پف شدن و حجم گیری محصولات شود.
آرد سیب زمینی به عنوان یک جاذب مایعات و رقیق کننده در تهیه ترشیجات و خورشت‌ها کاربرد دارد.
استفاده از آرد سیب زمینی در تهیه انواع غذاهای فریزری می‌تواند باعث بهبود ماندگاری و کیفیت غذا شود.
آرد سیب زمینی به صورت پودر نانوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تهیه انواع محصولات پروتئینی، مانند نانوایی، پیتزا و…
مصارف دیگر مانند تهیه کلوچه و بیسکوییت، تهیه شیرینی، نان و… کاربرد دارد.

۱۶٫ آرد کره ای دانمارکی :

ویژگی این آرد نرمی بافت و گلوتن بسیار بالای آن می باشد. میزان حدودی گلوتن این آرد بین ۲۸ الی ۲۹٫۵ درصد است.

خصوصیت این آرد به نحوی است که بهترین کیفیت را جهت بافت محصول تامین می کند و مصرف روغن را به حداقل می رساند. از مزایای آن می‌توان به حداقل رساندن مصرف روغن، سهولت کاربرد، استفاده چند منظوره، عطر و طعم خوشایند محصول تهیه شده اشاره کرد.

کاربرد آرد کره ای دانمارکی :

آرد کره ای دانمارکی به دلیل حاوی مقدار قابل توجهی گلوتن، برای تهیه خمیرهایی استفاده می‌شود که نیاز به حفظ ساختار لایه ای در طول پخت دارند. به همین دلیل، این آرد اغلب در تهیه نان های حجیم، خمیرترش و نان های لایه ای می باشد.

۱۷٫ آرد سوخاری :

آردهای سوخاری‌ یا پودر سوخاری که در حال حاضر در بازار موجود هستند، معمولاً از نان‌های حجیم تولید می‌ شوند.

این نان‌ها به نحوی حرارت می‌بینند که رطوبتشان گرفته می شود ،خشک، قهوه‌ای و برشته می شوند و زمانی که نان خشک‌ شده به صورت آرد دربیاید، آرد سوخاری آماده بسته‌بندی می شود.

کاربرد آرد سوخاری :

معمولاً در تهیه غذاهای سرخ‌ شده برای تردی بیشتر مثلاً در تکه‌های مرغ، نوع درشت و در تهیه ناگت، کتلت یا ماهی نوع پودری آن بیش‌ترین کاربرد را دارند.

استفاده از آرد سوخاری نارنجی در این غذاها جذابیت و طعم آن را دوچندان می کند، در ذیل مواردی از انواع غذاهای فوری و کاربردی پودر سوخاری بیان می شود.

  • جهت سرخ کردن مرغ، میگو و ماهی، شنیسل، کتلت، شامی، همبرگر و انواع غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • قارچ و پیاز سوخاری از جمله غذاهای پرطرفدار می باشد که اکثراً به عنوان پیش غذا مورد مصرف قرار می‌گیرد.
  • در تهیه انواع کراکت، ناگت، گراتن و… استفاده می ­شود.
  • سیب زمینی سوخاری به دلیل جذب کمتر روغن و بافت خوب آن ارزش غذایی بالایی دارد و به دلیل ساده و سالم بودن آن توصیه می شود.

۱۸٫ آرد هفت غله :

آرد هفت غله مخلوطی منحصر به فرد از غلات گندم، جو، جودوسر، چاودار، جوپرک، کنجد و تخم کتان می باشد. این تنوع در مواد اولیه فواید تغذیه ای بی شماری را به همراه دارد.

مغز این نان بسیار مغذی است و به علت فرآیند پیشرفته تولید و تخمیرکامل قابلیت هضم راحتی دارد.

غلات؛ منبع غذایی ارزشمندی از منگنز، مس، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، ویتامین (B1)، روی و فیبرهای غذایی می باشد.

بهترین مکمل برای رژیم های گیاه خواری می باشد.

نان ۷غله از نظر غلات بسیار نان کامل و مقوی است و برای درمان بیماری های گوارشی فوق العاده است. علاوه بر آن خوردن آن تمامی مواد معدنی موردنیاز بدن را تامین می کند.

۱۹٫ آرد خبازی :

آرد خبازی آردی است که حدوداً تا به ۱۸٪ بسته به نیاز مشتری سبوس گیری می شود و از لایه های خارجی گندم و تا حدودی مغز دانه (آندوسپرم)، سبوس تهیه می شود. 

کاربرد آرد خبازی :

پخت انواع نان های سنتی، بربری، لواش، سنگک و تنوری با آردهای خبازی انجام می شود.

۲۰٫ آرد چهار صفر :

در ادامه آشنایی با انواع آرد و کاربرد آنها با آرد چهار صفر آشنا می شویم. این آرد بیشترین میزان سبوس گیری را دارد و نرم تر و سفید تر از آرد معمولی می باشد.دارای بافتی نرم و سبک است.

کاربرد آرد چهار صفر :

برای انواع شیرینی، کیک، کلوچه، خمیر پیتزا، نان های سنتی و فانتزی و برخی از غذا ها مورد استفاده قرار می گیرد. این آرد مناسب برای انواع کیک ها،شیرینی،نان،خمیر پیتزا، باقلوا و حلوا می باشد.

۲۱٫ آرد مالت :

این آرد از آسیاب کردن دانه‌های جو جوانه زده (مالت) تولید می‌شود.

آرد مالت به دو نوع تیره و روشن تولید می شود.

با ترکیب این آرد در خمیر نان به مدت طولانی‌تر، تازه باقی می ماند و از بیات شدن سریع آن جلوگیری می‌شود.

علاوه بر آن نرمی و افزایش حجم نان و عطر و طعم مطلوب را باعث می‌شود.

کاربرد آرد مالت :

از مالت برای ایجاد رنگ و طعم در کلیه صنایع غذایی، در صنعت تولید ماءالشعیر استفاده می شود.

در تولید نان، شیرینی‌ و بیسکوئیت ها نیز کاربرد دارد.

۲۲٫ آرد بادام :

آرد بادام از بادام های آسیاب شده تهیه می شود. آرد بادام با کنجاله یا تفاله بادام تفاوت دارد.

کنجاله بادام از آسیاب کردن بادام با پوست به دست می آید.در نتیجه بافت آن درشت می باشد؛ در حالی که آرد بادام بافت کاملا یکدست،نرم و ریزی دارد. آرد بادام منبع چربی های سالم و پروتئین است.

کاربرد آرد بادام :

بیشترین موارد استفاده از آرد بادام به عنوان جایگزین آرد گندم در انواع شیرینی و کیک و دسر می باشد.

همچنین می توانید در انواع غذاها مانند سوپ و … نیز از این آرد استفاده کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده در طرز تهیه بسیاری از خمیرها نیز از این آرد استفاده می شود. 

۲۳٫ آرد نارگیل :

آرد نارگیل یک آرد سفید , نرم و با عطر نارگیل است که از پودر شدن نارگیل خشک به دست می آید .وقتی که آب یا به اصطلاح شیره میوه نارکیل از آن جدا می شود این میوه را خشک می کنند و به صورت پودر در می آوردند .

استفاده از این آرد علاوه بر طعم فوق‌ العاده‌ ای که می‌تواند به خوراکی ها ببخشید، خواص درمانی شگفت انگیزی نیز به هم را دارد. به همین علت به سادگی نمی توان از کنار آن عبور کرد. با بررسی خواص آرد نارگیل متوجه می‌شویم که مصرف آن می‌تواند برای درمان بیماری ها و مشکلات متعددی تاثیرگذار باشد. این آرد سرشار از ترکیبات مفید و مواد مغذی بوده و برای تنظیم قند خون، تاثیر بی نظیری خواهد داشت. با مصرف آرد نارگیل می توانید بهبود سلامت قلب خود را تضمین نمایید.

کاربرد آرد نارگیل :

یکی از پرکاربردترین طعم دهنده ها برای استفاده بر روی غذاها، کیک و شیرینی، آرد نارگیل است. 

علاوه بر پخت کیک و شیرینی خانگی برای پخت و پز خانگی نیز می توانید از آن بهره ببرید. این آرد را بر روی خمیر پیتزا، خورشت و انواع مافین گیاهی می‌توانید استفاده کنید.

۲۴٫ آرد نخودچی :

آرد نخودچی نوعی آرد است که از نخود پوست کنده و خشک شده تهیه می‌شود.
 
این آرد سرشار از مواد مغذی است و یک راه عالی برای افزایش پروتئین و فیبر بدن می باشد. آرد نخودچی به دو صورت آرد
 
نخودچی درجه یک و آرد نخودچی دو آتیشه در بازار موجود می باشد.

کاربرد آرد نخودچی :

اولین گزینه ای که به عنوان موارد مصرف آرد نخودچی به ذهن می رسد، شیرینی نخودی های ریز و خوش مزه ای است که بیشتر مواقع در عید مورد استفاده قرار می گیرند.
اما باید بدانید که از این ماده می توان در بی شمار غذا و خوراکی از جمله حلوای نخودچی، برشتوک، پاکوره و خرما نخودچی استفاده کرد. از موارد استفاده از آرد نخودچی می توان در دستور انواع خوراکی گیاهی مثل کله گنجیشکی، کوفته، شامی، فلافل، املت، انواع خورشت و غذاهای هندی اشاره کرد.

۲۵٫ آرد کینوا :

آرد کینوا یکی از محصولات مغذی است که برای رژیم غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. 
 
کینوا یک شبه غله است که به دلیل خواص بسیاری که دارد، یک ماده بسیار مفید در رژیم غذایی محسوب می شود. 
 
آرد دانه کینوا سرشار از مواد مغذی و منبع کاملی از پروتئین است که می توان در موارد بسیاری از آن استفاده کرد.
 

کاربرد آرد کینوا :

کوکو، سوپ، فرنی، آش همگی از غذاهایی هستند که میتوان از آرد کینوا در تهیه آنها استفاده کرد.
 
از دیگر کاربردهای این آرد می توان به استفاده از آن در تولید انواع شیرینی، کوکی، نان اشاره کرد.
 
حتی شما می توانید آرد کینوا را همراه با شیر، اسموتی، معجون و … مصرف کنید.
 

۲۶٫ آرد بلوط :

آرد بلوط به عنوان حجم‌دهنده در برخی از انواع نان‌ها استفاده می‌شود.

بلوط حاوی نشاسته، چربی، پروتئین، فیبر و املاحی چون آهن، کلسیم، منیزیم و ویتامین‌های گروه ب است.

نشاسته موجود در بلوط در مقایسه با فندق بیشتر و چربی آن کمتر است.

بلوط به دلیل حالت فیبری که دارد خاصیت سیرکنندگی دارد و فاقد کلسترول بوده و ادرار آور می باشد.

گروه ب باعث عملکرد بهتر سیستم عصبی انسان می شود.

کاربرد آرد بلوط :

استعمال آرد بلوط برای جلوگیری از ترشحات رحم اثر نافع دارد. 
 
بلوط برای خفقان و استفراغی که در اثر سنگینی معده باشد نافع است و برای زخم معده و روده، دل پیچه و قطره قطره آمدن ادرار اثر مثبتی دارد.
 

2 thoughts on “آشنایی با ۲۶ نوع آرد و کاربرد آنها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.